De krachtigste elektrische buitenboormotor

Het is misschien een zwakkeling van 90 pond naast de grootste en slechtste van de verbrandingswereld, maar Evoy’s nieuwe emissievrije elektrische buitenboordmotor en aandrijflijnoplossing zal hem aan het puntige einde van de volledig elektrische markt plaatsen.

Dit Noorse bedrijf dook in 2018 op en creëerde een elektrisch aandrijfsysteem voor nieuwe boten en retrofits voor bestaande machines. Zijn binnenboordmotor met 800 pk is al de krachtigste die je kunt kopen (in ieder geval in de kleine botensector), en nu heeft het bedrijf zijn eerste buitenboordmotor uitgebracht, plus een stappenplan voor de komende jaren.

De buitenboordmotor in kwestie, de Evoy Pro, is gespecificeerd op 90 kW nominaal, 150 kW piek (120/200 pk), maar Evoy zegt dat hij het ruwe equivalent zal zijn van een verbrandingsmotor met 150 pk dankzij zijn vlezige magnetische koppel – 170 Nm nominaal, 350 Nm piek (125/258 lb-ft). Het bevindt zich momenteel in de prototypefase en testen in deze zomer en herfst zullen de definitieve prestatiecijfers opleveren. Het moet rond de 150 kg (330 lb) wegen.

Evenzo kan het bereik momenteel niet worden beloofd. Het zal sterk afhankelijk zijn van het ontwerp van de boot en zal tijdens het testen worden uitgeprobeerd, maar Evoy zal modulaire batterijblokken verkopen, waarschijnlijk in blokken van 25 kWh, die in serie of parallel kunnen worden geïnstalleerd om u 50 of 100 kWh aan opslag te geven . Opladen zal waarschijnlijk maximaal zijn bij 11 kW AC en 50 kW DC

Het systeem wordt geleverd met eigen controllers, batterijbeheer en elektronisch dashboard, met schermen van 10 of 16 inch. Standaard weer, radio, nautische navigatie, Bluetooth, WiFi, 4G, systeembewaking, ritregistratie en laadbeheer. U kunt kiezen voor radar, echo-sounding en automatische identificatiesystemen (AIS), en Evoy onderzoekt een stuurautomaatfunctie om u indien nodig van haven naar haven te brengen.

Dit is misschien wel de krachtigste elektrische buitenboordmotor die momenteel op de markt is, maar de routekaart van Evoy naar 2023 bevat twee motoren die de output van dit ding ruwweg zullen verdubbelen en verdrievoudigen. De grootste, die over ongeveer drie jaar zal worden gelanceerd, zal continu 450 pk bieden, met een aanzienlijk hoger piek wanneer dat nodig is.

De grootste buitenboordmotor in de verbrandingswereld, zoals we begrijpen, is momenteel de 627SV van Seven Marine , een gigantische, supercharged V8 met een piek van 627 pk en een monstergewicht van 497 kg (1094 lb). Dus Evoy heeft nog een lange weg te gaan voordat hij de regelrechte pk-kampioen van zijn plaats stoot.

Wat betreft de prijs? Nogmaals, TBC. De Evoy Pro zal zeker duurder zijn dan een verbrandingsmotor. Maar Evoy is bereid te voorspellen dat commerciële exploitanten bij ongeveer 350 bedrijfsuren per jaar – tenminste in Noorwegen – met de huidige brandstof-, elektriciteits- en onderhoudskosten zelfs zullen breken.

In februari 2019 verscheen ook een artikel over de Evoy Pro door De Groene Amsterdammer. In deze toespraak bespreken ze de technologie, wat de mogelijkheden zijn en wat hun effectiviteit is. Bovendien gaat het daarbij natuurlijk ook over de investeringen die nodig zijn om de productie van de motor te realiseren.

Evoy wil meer mensen laten profiteren van elektrische boortanks en andere elektrische apparaten. Alleen al in Noorwegen zitten volop auto’s op de straat met een elektrischen tank. En hoewel de installatie vaak lastiger is dan een gastank, is het veel gemakkelijker om de elektrische tanks te repareren dan de benzinemodellen. Omdat de installatie minder complex is, is het goedkoop genoeg om elke keer een ​​elektrische tank te repareren.

Daarnaast willen ze de consument helpen om sneller op de elektrische wereldmarkt te komen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Shopping Cart
Scroll to Top